Fa poc més d’una setmana, mitjans privats i municipals es feien ressò d’eixa notícia: “Alaquàs, el segon Ajuntament més transparent de la Comunitat Valenciana”. Segons es donava a entendre, la pròpia plataforma Dyntra aportava les dades i elaborava l’informe que atorgava un 70,37% de nota.
Un punt escèptics, nosaltres ens preguntàvem si per fi s’havien corregit les mancances que hem estat denunciant políticament al nostre ajuntament: informes que ens arriben després de mesos de demanda, o que no responen a les nostres peticions, o que directament se’ns deneguen. Arxius annexos dels decrets d’Alcaldia gens accessibles que hem de demanar un per un a les Comissions, perquè l’administrador del sistema informàtic no ens vol donar drets d’accés. Denegació de la documentació dels punts a tractar en òrgans on estem convidats, com el Consell Escolar Municipal…
En les Comissions Informatives d’ahir mateix (21 de març), comprovàvem que tots eixos problemes de transparència no s’havien solucionat. Però pot ser, l’informe de Dyntra se centra en ítems que res tenen a veure amb els problemes dels regidors i regidores, no?
Per sort, Dyntra aclareix part de l’enigma, i tal com es pot llegir a la seua web, qualsevol persona pot elaborar informes sobre qualsevol administració, partit polític, empresa o fins i tot sobre un càrrec electe particular. Un funcionament paregut al de la Viquipèdia amb virtuts i defectes també pareguts. En efecte, consta el nom d’Ajla Henic com a verificadora, però qui avalua l’Ajuntament d’Alaquàs és… el propi Ajuntament d’Alaquàs!
Dit i fet, sols quedava començar a clicar ítem per ítem i comprovar amb els nostres ulls l’acompliment dels ítems avaluables:
El primer de tots, si consten les dades bibliogràfiques de l’Alcaldessa i les persones regidores. Amb un sol clic comprovem que eixa informació consta.
En segon lloc, si s’especifica la direcció electrònica de l’Alcaldessa i de la resta de regidors i regidores. Vegem el de l’Alcaldessa, però si cliquem en la resta de membres, no apareix cap direcció. Estranyament, Dyntra compta aquest ítem com a acomplit.
Tercer, la relació de càrrecs de confiança de l’Ajuntament i import de les seues retribucions. Una relació és una llista de noms, i hom esperaria vore quins càrrecs existeixen de manera efectiva, però el document al que accedim és un extracte de l’acta en que simplement s’aprovava el dret dels partits a tindre persones assessores i alliberades. No obstant, Dyntra (o el propi Ajuntament) també compta aquest punt com a acomplit.
En resum, la qualificació de l’informe és en el millors dels casos dubtosa. Ja ho déiem quan comparàvem Dyntra i la Viquipèdia: les dues són eines d’un potencial enorme, però sols funcionen bé si s’empren de manera correcta. Qualsevol pot elaborar informes, però després cal que altres persones (quantes més millor) verifiquen, corregisquen, comproven. A cap mitjà de comunicació se li ocorreria publicar un article de la Viquipèdia com a prova d’un fet, i tampoc els partits polítics ni els governs haurien d’emprar aquesta poderosa eina a la lleugera, menys encara per a fer-se propaganda.